5 voordelen die spelen biedt in het kader van leren!

Stuart_Brown_Spelend_LerenSpelen is essentieel om te kunnen leren. Voor kinderen is dat evident en vanzelfsprekend, maar veel volwassenen lijken ergens het vermogen te verliezen om te spelen en daarmee de kans om te blijven leren op een leuke manier kwijt te raken. Wanneer heb jij voor het laatst iets geleerd, zonder dat er sprake was van ‘droge kost’?

Spelend leren niet ‘echt’?

In onze cultuur neemt spelen een steeds minder belangrijke plek in naarmate mensen ouder worden. Dit is onder andere zichtbaar in het schoolsysteem waarbij leren steeds ‘echter’ wordt aangepakt. Op de basisschool gaat leren nog spelenderwijs, maar hoe hoger de groep, hoe meer de nadruk op ‘serieus’ leren komt te liggen. Het probleem met serieus leren en trainen, is dat hetgeen dat wordt geleerd niet blijft hangen bij de deelnemers. Daarnaast leidt serieus trainen ook niet tot een soepele transfer naar de eigen praktijk.

Deelnemers aan jouw training willen functioneel spelen!

Stuart Brown is onderzoeker naar spel. Hij geeft aan dat genoeg spel in de jeugd zorgt voor gelukkige en slimme volwassenen. Het blijven volhouden van spelen vormt het brein en maakt mensen slimmer op elke leeftijd. Eén van de onderzoeksresultaten van Brown vertaald naar de trainerswereld luidt: “Wil je gemotiveerde deelnemers, die na de training zullen toepassen wat ze tijdens de training hebben geleerd, laat ze dan – functioneel – spelen!”

Spelenderwijs fouten maken, en meer…

Er zijn 5 voordelen op te noemen die spelen biedt in het kader van leren. Spelen stelt mensen tot de volgende dingen in staat:

  • Het ontdekken van nieuwe dingen;
  • Het gebruiken van hun fantasie;
  • Spelenderwijs fouten maken en daarvan leren;
  • Iets volhouden, opnieuw beginnen en het beter proberen te doen;
  • Iets overbrengen op anderen omdat het zo leuk is.

Dit zijn allemaal zaken die helpend zijn om op een leuke manier iets nieuws te leren én om dat geleerde ook toe te blijven passen in de praktijk!

Makkelijker, leuker, blijvend!

Spelen heeft een aantal algemene voordelen. Het draagt bij aan een betere gezondheid, het zorgt voor betere relaties en helpt mee aan een goede werksfeer. Spelen levert bovendien een belangrijke bijdrage aan leren en ontwikkelen. Het maakt leren makkelijker en leuker. Een goed spel nodigt uit om het nog een keer te spelen en het daarbij beter te doen. Leren lijkt dan soms niet eens meer op leren, maar het gaat letterlijk spelenderwijs.

Hoe laat jij jouw deelnemers functioneel spelen?

Wil je leren hoe je jouw deelnemers voor, tijdens en na de training functioneel laat spelen? Niet alleen omdat het voor iedereen leuker is, maar ook omdat het meer leerrendement oplevert voor de deelnemer en het jou als trainer gewoonweg meer werk oplevert? Maak kans op een gratis inspiratiesessie “3 tips waarmee jij deelnemers en opdrachtgevers omtovert tot wandelende reclameborden” en kom er zo achter hoe je deelnemers functioneel laat spelen!

 

2 Comments

  1. monique linders - 4 juni, 2014

    Hoi Mirjam, Dank voor je leuke artikel. Ik heb spelen weer (her) ontdekt zo rond mijn 40e jaar. Ik heb daar wel wat lef voor bij elkaar moeten harken om weer te durven spelen. Want alleen kinderen hebben tijd om te spelen, volwassene die moeten de kost verdienen en met serieuze zaken bezig zijn. Dat was de boodschap die ik thuis kreeg te horen….Ik weet nu uit ervaring dat de wereld echt mooier en creatiever als we meer gaan spelen. En ik onderschrijf je boodschap helemaal dat spelen en leren super samen gaan in een training!

  2. Marion Hijmensen - 20 juni, 2014

    Een mooi voorbeeld hierin is, is de hele ‘loomhype’ (je weet wel die armbandjes en figuurtjes van elastiekjes). Mijn dochter is aan de gang gegaan, met het instructiepapiertje kon ze niets, vervolgens op youtube kijken (dat is als moeder mijn enige aandeel in dit leerproces geweest). Ze kijkt, zet stop, probeert, gaat weer verder. Samen met klasgenootjes en vriendinnen en spieken hoe die het doen. Vervolgens zelf experimenteren met andere manieren obv eigen creativiteit, lukt niet, uitzoeken hoe dan wel, en weer opnieuw, maar nu anders proberen. Dit is toch het ultieme leren waar wij als ouders en lees vooral als trainers niet aan te pas hoeven komen. Ik heb hier weer van geleerd dat ik dit ook moet doen, spieken bij collega’s, en zelf uitproberen, leren van filmpjes, artikelen en daarnaast zelf experimenteren, reflecteren en met vallen en opstaan. En we zijn weer terug bij de leercirkel!!

Plaats een reactie