Adrenaline-leren!

adrenalineleren

We hebben weer een nieuwe Partner bij De Speelacademie! Haar naam is Judith Bakker en ze behoort inmiddels alweer twee maanden tot ons Winning Team!

Al op de eerste dag waarop ik Judith begeleidde, zei ze iets waar ik hard om moest lachen, maar dat ik tegelijkertijd heel serieus nam. Ik wist door die uitspraak namelijk gelijk wat haar drijft en wat haar helpt om in beweging te komen (en te blijven).

Judith zei, “Een klein beetje competitie tussen de Partners kan volgens mij geen kwaad.” Gelijk wist ik dat het voor Judith heel belangrijk zou zijn dat ik de juiste mate van “spanning” zou integreren in mijn begeleidingen.

Overigens is het via verschillend wetenschappelijk onderzoek bewezen dat mensen die aan het leren zijn (in een workshop, een training, een individuele begeleiding of op een andere manier) gebaat zijn bij precies de juiste mate van “spanning”.

Bij te weinig spanning verliezen mensen hun interesse, raken ze verveeld en kunnen (of willen) ze zich niet meer concentreren op het leren. Het zijn die momenten waarop je als begeleider naar de deelnemer kijkt en denkt: moet ik alweer een pauze inlassen? We hebben toch een half uur geleden nog pauze gehad?

Bij teveel spanning kunnen deelnemers in paniek raken, kunnen ze verstarren of op een andere manier iets doen dat het leren – op zijn zachtst gezegd – niet bevordert.

In ons boek Speels Trainen, waarin we lezers leren hoe ze zelf unieke, op maat gemaakte werkvormen maken, vragen we de lezer steevast (in stap 4 van de methodiek) om na te denken of er een manier is om de weg naar de leerdoelen spannender te maken. We dagen de lezer uit om te spelen met het adrenalinepeil van de deelnemer, met als doel dat adrenalinepeil tijdens de werkvorm/interventie precies hoog genoeg te krijgen om de deelnemer alert en leergierig te maken, zonder daarbij door te schieten waardoor de deelnemers in de paniekzone terechtkomen.

Vijf voorbeelden van manieren om de spanning een beetje op te voeren zijn:

  1. Verdeel de aanwezigen in teams
  2. Organiseer een wedstrijd
  3. Stel deelnemers in staat iets te winnen
  4. Laat mensen tegen elkaar opbieden
  5. Gebruik tijdslimieten

We zijn heel benieuwd hoe jij bovenstaande informatie gebruikt om een “spannende” werkvorm te ontwerpen voor jouw training of workshop. Uiteraard houd je dan rekening met de doelen die je voor dat deel van de training of workshop hebt gesteld én met de doelgroep die jij op dat moment bedient.

Heb je een werkvorm ontworpen waarin je (een aantal van) deze vijf ingrediënten gebruikt en ben je trots op het resultaat? Deel dat dan met ons en andere collega’s op Facebook! Van en met elkaar leren is het leukste dat er is, toch?

 


Ook de Speel-mail ontvangen?
Naam:
Email:
(meer info)