Hoe krijg jij deelnemers en opdrachtgevers aan boord?

Boarding!

Wanneer je net een vakantie achter de rug hebt en met je hoofd misschien nog een beetje in vakantiestemming bent, is de kans dat je bij het woord “boarding” denkt aan het aan boord gaan van een vliegtuig best groot.

afbellding_airport

Boarding is echter ook een term uit de wereld van de gamification. Boarding wordt omschreven als – en hierbij citeer ik Horst Sterck, auteur van het boek “Gamification, de kracht van beleving” – een belangrijke stap naar echte betrokkenheid vlak nadat de eerste aandacht is getrokken.

De boardingsfase is voor gamifiers één van de moeilijkste fases om te ontwerpen. Hoe herkenbaar voor zowel

  • trainer – waarin je vaak puzzelt op het vraagstuk hoe je de deelnemers van de weerstand in de leerstand kunt bewegen en kunt laten beseffen dat ze willen leren; als ook
  • ondernemer – waarin het aan jou is om blijvend op te vallen bij de potentiële opdrachtgever en de pijn en het verlangen op tafel dient te toveren, waardoor hij beseft dat hij wil kopen!

Om échte betrokkenheid te krijgen van een potentiële opdrachtgever of om échte betrokkenheid te creëren onder de deelnemers aan je training zou je de richtlijnen van het boarden eens kunnen toepassen op de werkvorm die je speciaal in het kader daarvan ontwerpt.  Op die manier krijg jij deelnemers van de weerstand in de leerstand en krijg je zelfs opdrachtgevers met de grootste koopbezwaren aan boord!

De richtlijnen van boarding zijn:

  • Maak de werkvorm/het spel aantrekkelijk, interessant, fascinerend, uitnodigend;
  • Gebruik leuke (fun)elementen;
  • Zorg dat de werkvorm/het spel snel te begrijpen is;
  • Geef tijdens de werkvorm/het spel altijd positieve feedback;
  • Geef spelers – de deelnemers of de opdrachtgever – het gevoel dat ze iets bereikt hebben, en
  • Probeer de spelers aan het eind van de werkvorm/het spel al in een flow te krijgen.

Een voorbeeld van een werkvorm waarmee De Speelacademie op acquisitiegesprek is gegaan en die voldoet aan bovenstaande richtlijnen is  “Waardeer het met worst!”.

Wil jij ook leren hoe je een spel/werkvorm ontwerpt waarmee je opvalt en raak schiet bij een opdrachtgever of waarmee je er zeker van kunt zijn dat je je deelnemers gemotiveerd en leergierig in je trainingszaal gaat ontvangen? Kijk dan eens naar onze Eendaagse training Impactvolle Werkvormen of begin met de live online workshop Werkvormen die Werken om kort te proeven van het concept!

 


Ook de Speel-mail ontvangen?
Naam:
Email:
(meer info)