Moeiteloos omgaan met complex gedrag

Waarom?

Mede door de invoering van het Passend Onderwijs is er een grotere diversiteit in de klas ontstaan in het gedrag van leerlingen. Dit vraagt om een aanpassing van het gedrag van de docent. De docenten weten soms niet hoe zij zich in een klas het beste kunnen handhaven wanneer er sprake is van bijvoorbeeld oppositioneel gedrag, of een gebrek aan inlevingsvermogen of incasseringsvermogen van een leerling. Hoe stel je je als docent op wanneer de leerling geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn gedrag?

Waar gaat het om?

Het gaat om een professionele omgang met leerlingen. Naast de vaardigheden om op een goede en effectieve manier onderwijs te geven, moeten docenten vaardig zijn in de omgang met leerlingen die meer zorg nodig hebben om te kunnen functioneren op school.

Het recent ingevoerde Passend Onderwijs brengt een hoop veranderingen met zich mee, waar in de praktijk veel van merkbaar is. De training is bedoeld om geredeneerd vanuit de docent, de juiste weg te vinden in het omgaan met verschillen tussen leerlingen.

Leerlingen spiegelen de docent; hoe de docent zich voelt, wat de docent uitstraalt, hoe de docent zich opstelt, bepaalt het gedrag van de leerlingen en daarmee de sfeer in de klas.

Het is belangrijk dat de docent ervaart dat hij (zij) meer invloed heeft dan hij wellicht denkt.

Wat is de oplossing?

De oplossing die wordt geboden is de docenten bij zichzelf te laten ontdekken wat zij in huis hebben om hun eigen gedrag en handelen aan te passen. De docent leert een eenvoudig toepasbare methodiek om onder alle omstandigheden bij zichzelf te blijven, in rust te komen en van daaruit bewust een keuze te kunnen maken in het gedrag dat hij wil laten zien.

De docent staat centraal, het gaat dus niet om het sturen van het gedrag van de leerling. Daar heeft de docent of de zorgcoördinator al een plan voor bedacht en geschreven. Het gaat om het aanbieden van praktische kennis en vaardigheden voor de docent om zo te kunnen handelen, dat hij ‘rechtop’ blijft staan en het werken met klassen waar leerlingen andere zorg vragen, moeiteloos aan kan.

Wat biedt de training?

De training gaat uit van de docent. Hij moet zich staande houden in deze onderwijswereld. De training biedt praktijkgerichte handelingsadviezen en maakt gebruik van actieve werkvormen. De docent leert een in de praktijk bewezen methodiek om wanneer hij de grip op (een deel van) de klas kwijtraakt, weer uit de emotie en in rust te komen en van daaruit bewust een keuze te maken in het gedrag dat hij wil laten zien. Aan de hand van ingebrachte casussen (of door mij aangedragen casussen) wordt er geoefend met deze methodiek. Er wordt aandacht besteed aan het vertrouwen op het eigen kunnen en eigen vaardigheden. De docenten leren zich bewust te zijn van hun eigen handelen en wat het effect daarvan is. De bedoeling is om de docenten proactief te leren zijn en in alle gevallen de regie in de klas moeiteloos te behouden.

Wat levert de training op?

  • Meer plezier in het lesgeven
  • Minder ziekteverzuim
  • Actief reageren in plaats van reactief op leerlingen met complex gedrag
  • Betere studieresultaten van leerlingen
  • Voorkomen dat een enkele leerling de sfeer in de klas bepaalt.

 

Wil je  meer informatie over deze training mail dan met Marcel.

 



Ook de Speel-mail ontvangen?
Naam:
Email:
(meer info)