Nummer 2 van de 5 succesfactoren voor een permanente verandering na een training!

ansichtkaart

Het einde van de training zou niet het einde van de training moeten zijn. Het gekke is dat iedereen dat wel weet, óók de deelnemers. De voornemens aan het eind van de training om iets anders te gaan doen zijn 100 procent oprecht. De training heeft bijgedragen aan het nemen van dat besluit. Toch blijft het lastig om echt iets te veranderen en zeker om dat op lange termijn vol te houden.

Het HOE en WAT is onduidelijk

Voor iedere trainer is het een droom om deelnemers te begeleiden in een blijvende verandering. Van veel trainers horen wij dat ze dát nou juist nog niet zo gemakkelijk vinden. De meest simpele, maar meest belemmerende factor is dat ze gewoonweg niet weten HOE ze de deelnemer optimaal ondersteunen in het natraject en WAT ze nu juist wel of vooral niet moeten doen qua borging om een permanente verandering voor elkaar te boksen.

Hoe creëer ik een permanente verandering?

In deze serie van vijf artikelen gaan wij je helpen met dat HOE. Dit doen we aan de hand van steeds hetzelfde voorbeeld:

Tijdens een training neemt een vrouw, we noemen haar Laurence, zich voor om een betere balans tussen privé en werk te realiseren. In haar huidige situatie heeft werk de overhand, met als gevolg dat zij minimaal vier van de zeven avonden overwerkt of thuis achter de computer zit. De andere avonden van de week hangt ze uitgeblust op de bank. Hoewel deze inzet voor het werk voordelen heeft zoals leuk werk, goede beoordelingen en kans op promotie, besluit zij in de training dat het niet opweegt tegen de kosten. Ze heeft namelijk minder tijd voor andere belangrijke dingen, zoals gezin en het beoefenen van haar favoriete sport. Het is tijd voor verandering, want dit wil ze echt anders!

Hoe zorgt Laurence er nu voor dat zij haar voornemen volhoudt dat zij heeft geconcretiseerd en wat kun jij daar als trainer extra aan bijdragen? Je kunt het hieronder lezen!

Aandacht voor een duurzame verandering is noodzakelijk

Om een duurzame verandering te laten plaatsvinden, is er gedurende langere tijd voldoende aandacht voor de verandering nodig. Een goede manier om steeds aandacht te hebben voor het doel dat Laurence zich heeft gesteld, is het organiseren van reminders.

Niet weer die postkaart aan mezelf toch?

Eén van de bekendste reminders die trainers gebruiken, is het schrijven van een postkaart aan jezelf. Het werkt zo: aan het eind van de training schrijft iedereen een kaart aan zichzelf, bijvoorbeeld met iets dat hij niet wil vergeten of iets dat hij wil blijven doen. De trainer stuurt de postkaarten na een x aantal weken toe en de deelnemers ontvangen zo direct een reminder. Het voordeel van zo’n werkvorm is dat het gemakkelijk is te organiseren en in veel situaties kan worden toegepast. Het nadeel is wel dat mensen die met enige regelmaat een cursus bezoeken denken: “Ah, daar hebben we de postkaart weer!”

Gebruik dagelijkse reminders

Wij zouden je dus adviseren iets anders te verzinnen. Je zou Laurence bijvoorbeeld de suggestie kunnen doen om ‘dagelijkse’ reminders te gebruiken via digitale hulpmiddelen. Inplannen in haar agenda kan bijvoorbeeld helpen. Iets meer werk dan alleen inplannen in de agenda, maar wel leuker om te ontvangen, is wanneer Laurence een aantal e-mails aan zichzelf typt en die verstuurt. Ze mag daarin zelf het verzendtijdstip vastleggen!

Speelse Werkvorm

Vind je de digitale reminders ook niet bijzonder genoeg? Dan volgt hier een ‘Speelse Werkvorm’! Op internet zijn er verschillende inblikmachientjes te koop. Laat deelnemers iets opschrijven/tekenen of laat een symbool inblikken waarmee zij later een reminder krijgen. Een sticker met de uiterste houdbaarheidsdatum erop, is de dag dat het blik weer open mag! Wellicht kunnen deelnemers ook iets voor elkaar opschrijven en dat inblikken: een extra verrassing tijdens het openen! Jij als trainer kunt er uiteraard ook iets voor elke deelnemer aan toevoegen.

Een reminder voor jou!

Wat neem jij je voor om de deelnemers aan jouw volgende training (dagelijkse) reminders te laten organiseren? Heb je toevallig zin om er ook nog een ‘Speelse Werkvorm’ omheen te verzinnen? Dit format kan je helpen!

Wil je het volgende artikel met tips en werkvorm niet missen?

Volgende week woensdag (op 18 februari) volgt het artikel waarin nummer 3 van de 5 succesfactoren wordt behandeld. Vergezeld met tips en uiteraard opnieuw met een ‘Speelse Werkvorm’! Tot volgende week!

Wil je het volgende artikel met tips en de volgende Speelse werkvorm niet missen? Laat dan hier je naam en e-mailadres achter!

 

 


Ook de Speel-mail ontvangen?
Naam:
Email:
(meer info)