Teaching by example

 

Teaching by exampleIk geef toe, ik trap er zelf héél af en toe nog wel eens in. Het leven is en blijft natuurlijk één grote leerschool. Als ik echter weer bij zinnen ben dan weet ik dat vertellen, doceren en (de ergste vorm allemaal) overtuigen niet de weg naar geluk, nog naar succes zijn. Het gaat om doen, tonen en laten ervaren. Teaching by  example dus. En dat dat in verkopen misschien nog wel meer het geval is dan in trainen heb ik laatst maar weer ervaren!

Mijn zus en ik zijn voor de zomer door uitgeverij Pearson gevraagd een publicatievoorstel te schrijven voor een boek over trainen. Omdat onze ideeën nogal afweken van hun initiële idee hadden wij wel een beetje het idee dat wij ons voorstel zouden moeten “verdedigen” of op zijn minst moesten “verkopen”.

Misschien zit het niet in de genen, wellicht hebben we het van huis uit gewoon niet meegekregen, maar het feit is: mijn zus en ik zijn van nature allebei geen verkopers en zeker geen “verkopers middels de overtuigende stijl”. Toch heeft dit ogenschijnlijk nadeel ons uiteindelijk alleen maar voordeel opgeleverd.

Want wat doe je als je ergens niet bijzonder goed in bent en je er geen lol aan beleeft? Juist, je kiest vrijwel altijd uit twee opties. Optie één is vermijden (echter ook dat zit niet in onze genen, bovendien vind ik dat als ondernemer geen optie) optie twee is een andere manier proberen te vinden waarvan je hoopt dat het hetzelfde resultaat oplevert.

En dan soms…heel soms…vind je in zo’n zoektocht genoemd onder optie twee een “oplossing” die veel meer oplevert dan je ooit had durven dromen. Een oplossing die wél (veel!) plezier en minstens evenveel resultaat oplevert.

Al jaren verkopen wij onszelf en onze diensten tijdens het verkoopgesprek door de potentiële afnemer te laten voelen en ervaren wat we willen verkopen. Mensen tonen wat we bedoelen (door ook op dat moment te doen waar je het over hebt) en ze letterlijk laten ervaren wat het voordeel en de toegevoegde waarde is van wat we in de aanbieding hebben.

Laat dat nou (onder andere) ook zijn waar ons boekvoorstel over ging. En laat dat dus ook de reden zijn dat we ervoor kozen ons boek dat rondom Spelend Trainen zal worden uitgegeven Spelend te verkopen!

De uitkomst is jullie bekend, de uitgeverij vond zowel ons publicatievoorstel als de manier waarop we het aan de man brachten uniek, Speels en vernieuwend. De kracht van zowel ons als schrijversduo als van ons voorstel was direct zichtbaar en voelbaar. Uitleggen waarom wij er heilig in geloofden werd hierdoor overbodig. Congruentie (en als gevolg daarvan het vertrouwen en de geloofwaardigheid) kreeg op dat moment een geheel nieuwe betekenis.

Met eigen ogen zien dat het werkt, aangevuld met een gevoel van vertrouwen en geloofwaardigheid maakt het voor een deelnemer makkelijker is iets van jou te leren en maakt het voor  een potentiële opdrachtgever veel gemakkelijker de beslissing te nemen om jou en jouw dienst in te huren.

 

Mijn vraag aan jou is: “Hoe laat jij de potentiële koper zien en ervaren dat wat jij doet werkt en dat jij ook degene bent die het waar kan maken?”

Ik hoop te mogen genieten en te kunnen leren van jouw reactie hieronder en van de interactie die dat teweeg zal brengen!

 

P.S. Aan het boek wordt momenteel met veel plezier gewerkt. Uiteraard volgt er op een bepaald moment een feestje ter ere van de boekpresentatie!

 


Ook de Speel-mail ontvangen?
Naam:
Email:
(meer info)