Vind je Blended Learning ingewikkeld en duur klinken? Zo start je wél!

 

Tijdens_de_training

Nieuw en effectief leren is radicaal anders dan traditioneel leren. Opdrachtgevers anno nu hebben de wens dat jij hetzelfde of liever nog meer bereikt in minder tijd en tegen lagere kosten. Ze willen beter weten wat jouw training heeft opgeleverd en verwachten een hoog rendement. Eén van de manieren om aan die wens tegemoet te komen is door je traject radicaal anders in te richten.

Begin klein

Als je je losse live-trainingen ombouwt naar blended trainingstrajecten, is dit niet alleen praktisch, maar ook didactisch voordelig. Vind je blended learning ingewikkeld en duur klinken? We raden je aan klein te beginnen, dan is succes verzekerd en kan je steeds een stapje verder gaan!

Knip je training op in meerdere delen

Het eerste dat je doet als je je live training ombouwt naar een blended traject is je training opknippen in: voor, tijdens en na. Bij De Speelacademie leren wij onze deelnemers dat ze hun trainingstrajecten radicaal anders inrichten. Het advies luidt: spendeer 15% van je tijd vóór een training, laat de training 35% van de tijd in beslag nemen en spendeer 50% van je tijd en energie aan de tijd tussen live trainingen en na de laatste live training.

Voor – tijdens – na

Voor: Betrek deelnemers veel meer in het voortraject. Haal de werkelijke wens naar boven, prijs en prikkel, haal de pijn en het verlangen naar boven en maak dat ze in de leerstand staan, nog voordat ze de trainingsruimte betreden.

Tijdens: Begeleid deelnemers vervolgens tijdens je training deskundig en stuur ze vooral in het kunnen. Activeer deelnemers van begin tot eind.

Na: Borg het geheel in het traject daarna zodat de overgang van trainingsruimte naar werk- of leefsituatie gemakkelijker wordt en er een duurzaam resultaat ontstaat.

Bepaal welke rol jij inneemt
In elke fase bepaal je zorgvuldig welke rol jij als procesbegeleider invult. Er zijn een aantal vragen die je daarbij kunnen helpen:

  • Wanneer kies je ervoor om te sturen en wanneer is kiezen voor loslaten beter?
  • Wanneer kies je voor het resultaat en wanneer voor het leerproces?
  • Wat doe je met het oog op korte termijn, wat kies je als je het grote plaatje voor ogen houdt en gaat voor de lange termijn?
  • Hoe houd je de balans tussen traditioneel ‘doceren’ en nieuw en effectief faciliteren?

 

Wat is het effect hiervan?
Doordat je de stof slim verdeelt over de verschillende fasen in een traject, houd je tijdens een training meer tijd over om juist díe dingen te doen die op dat moment het meest zinvol zijn. Dingen waarbij je de kracht van de groep optimaal benut of zaken die echt alleen kunnen wanneer de groep samen met jou live bij elkaar is. Welke zaken vind jij eigenlijk in de laatste categorie horen? En bij welke van deze zaken denk jij na het lezen van bovenstaande plotseling: “Verrek, ja natuurlijk ga ik dat vanaf nu op een ander moment en via een ander kanaal aanbieden!” Gaat het al lichtelijk kriebelen bij je? Mooi! Dan hebben wij de juiste snaar bij jou weten te raken.

Laat ons jou helpen om Trainer van de Toekomst te worden!
Al het bovenstaande vraagt natuurlijk een radicaal andere rol-bepaling van jou. Je wordt namelijk uitgedaagd om jouw rol als traditioneel trainer voor een deel los te laten en veel meer de facilitator van het leerproces te worden. Dat klinkt wellicht spannend, toch is het ook heel leuk. Bovendien daagt deze nieuwe rol je niet alleen uit om onderscheidend te zijn in je aanbod, maar ook om slim te ondernemen. Met een positief effect op de resultaten die je boekt! Lijkt dat je wel wat? Wij willen je daar graag bij helpen! Wij leiden jou op tot Trainer van de Toekomst, zodat je het rendement uit je trainingen (op zijn minst) verdubbelt en jouw onderneming werkelijk een lucratieve business wordt.

 


Ook de Speel-mail ontvangen?
Naam:
Email:
(meer info)