werkvorm Ganzenbord

Doel

werkvorm-hightea-1

Een docent wiskunde wil graag dat haar leerlingen de vaardigheid ontwikkelen op het gebied van het herleiden van vergelijkingen.

De doelgroep is een 3 HAVO klas wiskunde van 14 leerlingen. Er is 1 uur beschikbare tijd en de werkvorm zal na de theoretische instructie, klassikaal plaatsvinden.

Inspiratie

Tijdens de Speelklas hebben jullie gekeken naar de wijze waarop je inspiratie op doet. Hiervan kun je een inspiratie dobbelsteen maken en op je bureau leggen. De resultaten waren leuk en verbluffend en soms zo voor de hand liggend. Hierbij een voorbeeld van een inspiratie dobbelsteen zoals we tijdens de Speelklas hebben uitgewerkt.

ganzenbord

Ontwerp

De docent wiskunde laat haar scholieren een ganzenbord spelen. In plaats van een dobbelsteen wordt de uitkomst van een som gezien als het aantal plaatsen dat de pion vooruit mag stappen.

  • De leerlingen bedenken 2-aan-2 vijf enkelvoudige vergelijkingen. De som schrijven zij op een kaartje en het antwoord op het antwoorden formulier voorin de klas.
  • Alle groepjes leveren hun som kaartjes in en deze gaan, op de kop, op een stapel in het midden van het ganzenbord.
  • Om het ganzenbord te spelen worden 4 groepjes van 3 gevormd en is is 1 spelleider en 1 iemand die de antwoorden controleert.
  • Het spel kan beginnen, de groep die het dichts bij de deur zit begint.
  • Pak een som van de stapel en los de som op met je groepje. Je hebt maximaal 3 minuten de tijd (de spelleider houdt de tijd in de gaten)
  • Wanneer de som goed is opgelost (controle door de controleur) dan mag de groep haar pion naar voren schuiven, precies zoveel passen als dat het antwoord op de som is.
  • De volgende groep is aan de beurt.
  • Het spel eindigt zodra een groep vak 53 heeft gehaald.

Dit ontwerp kan natuurlijk gebruikt worden voor allerlei sommen, ook voor plus-, min- en keersommen in het PO, of voor veel moeilijkere opgaven uit het VO onderwijs.

 

Pimp

werkvorm-hightea-3

 

In de Speelklas hebben we gekozen om zintuigen als ‘pimper’ te gebruiken. Als snel kwamen tijdens de Speelklas de volgende pimp mogelijkheden langs:

 

  • Wanneer de eerste groep op van 44 tot 52 komt krijgen zij de opdracht om een som te bedenken die hen precies laat uitkomen op vak 53.
  • Wanneer een groep van 53 bereikt mag één van de andere groepen een moeilijke som bedenken die goed moet worden opgelost door de groep die vak 53 bereikt, pas dan is het spel echt gewonnen.
  • Maak er een competitie van en gebruik een bel/zoemer zodat de groep die het antwoord het eerste weet op de bel/zomer kan drukken.
  • Zet een overwinnaarsmuziekje, elke keer als een groep het goede antwoord heeft.
  • Groepen kunnen extra punten verdienen als ze de som echt met z’n allen oplossen.
  • Maak er een levend ganzenbord van en speel het op het schoolplein
  • Als je het echt groot maakt! –> speel triviant met meerdere klassen en verdeel de opgaven in 6 niveaus. Iedere groep heeft iemand in het team van het betreffende niveau. Hierdoor kun je een klassencompetitie starten.

Je kunt doorslaan bij het pimpen en daarmee het doel van de opdracht mislopen. Het is dus goed om de doelstelling altijd erg goed voor ogen te houden. Uiteindelijk gaat het om het leereffect en niet om het spel.

Wil jij leren hoe je leren hoe je dit soort uitdagende en activerende werkvormen maakt voor je klas? Kom dan naar de Speelklas, we geven hier regelmatig workshops.



Ook de Speel-mail ontvangen?
Naam:
Email:
(meer info)