Oefening in het ontwerpen van een ‘gedragsveranderend-experiment’

Start:
Leergierigheid en experimenteren hangen wat ons betreft heel nauw samen. Doe jij mee met het volgende reis-experiment? Let op, begin klein: Oefen onderstaande met een klein veranderdoel bijvoorbeeld: hoe kan ik het geklaag bij het koffieapparaat verminderen of een andere vraag van vergelijkbaar formaat.

Stap 1: Kies voor jezelf een situatie waarin je mensen spreekwoordelijk mee op reis wilt nemen (lees: leergierig wilt krijgen). Mijmer gelijk even over de vraag: “Wat kunnen redenen zijn waarop mensen aanhaken en waarom zouden mensen kunnen aanhaken op het moment waar op ik mijn experiment introduceer?”

Stap 2: Omschrijf vervolgens een concreet en meetbaar resultaat: wat meet je achteraf en bij welk resultaat kan je dit experiment tot een succes (wij noemen het ook wel eens een epic win :-) ) verklaren? Let op: het gaat om gedrag: dus wat wil je de persoon of de personen waarop de interventie is gericht aan het eind van het experiment (anders) zien DOEN?

Stap 3: Breng in kaart wie de persoon is of wie de personen zijn waarbij je die leergierigheid wilt opwekken.

Stap 4: Pluis nu uit: met welke gedraging zou de persoon/zouden de personen die jij in beweging wilt krijgen moeten stoppen en met welk gedrag zouden ze moeten starten willen ze het eindresultaat gaan bereiken? Hoe ziet de persoon waarbij jij de leergierigheid wilt opwekken eruit als het gelukt is (als leergierige superhero dus :-) ).

Stap 5: Stel minimaal 1 functioneel doel (wat moet er feitelijk gebeuren wil deze persoon hierna klaar zijn om de volgende logische stap te zetten) en minimaal 1 emotioneel doel (hoe moet deze persoon zich voor, tijdens en na deze interventie voelen willen zij klaar zijn om de volgende logisch stap te zetten?).

Stap 6: Breng de randvoorwaarden in kaart: hoe lang mag iedereen hiermee bezig zijn, waar kan je de interventie allemaal laten plaatsvinden (en wat zijn de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze locatie?), welke materialen of faciliteiten heb je tot je beschikking, enzovoorts.

Stap 7: Doe nu nog één keer een check. Leidt het gewenste gedrag uit stap 4 echt tot het gewenste resultaat uit stap 2? Leiden de doelen die je geformuleerd hebt in stap 5 echt tot het gewenste gedrag uit stap 4? En sluiten de leerdoelen die je hebt beschreven bij stap 5 aan bij (het startniveau en de leerbehoefte van) de persoon die je beschreven hebt in stap 3?

Stap 8: Kijk nog 1x naar de leerdoelen en laat het dan even los. Ga voor minimaal 15 minuten iets anders doen, iets waardoor je uit je denkmodus komt, uit je hoofd en je ratio komt en ontspant. Douchen, wandelen, sporten, hardlopen, stofzuigen, strijken, boekje lezen, dansen, naar de wolken staren, eigenlijk is er best veel wat in deze categorie valt ;-).

Stap 9: Keer na 15 min. (of langer, nadat je jouw activiteit hebt afgerond) terug bij je doelen en bepaal of jouw “downtime” je toevallig al spontaan een aantal bruikbare ideeën heeft gebracht. Zo ja? Tof! Zo nee? Help jezelf dan om wat meer inspiratie op het thema te krijgen, bijvoorbeeld door (fysiek) naar een reisbureau te gaan of over het internet te surfen waarbij je de term intypt in Google waar jouw experiment over gaat (bijvoorbeeld: klagen, koffiemachine, werk, enz).

Stap 10: Ontwerp een interventie waarmee je de doelen die je bij stap 5 hebt gesteld gaat halen.

Stap 11: “Pimp” de interventie zodat deze nóg boeiender, nóg impactvoller en nóg memorabeler wordt. Voeg iets aan de interventie toe waardoor de interventie:

  • Interactiever: waar kan je elementen toevoegen waardoor de interventie geen individuele activiteit meer is, maar een gezamenlijke activiteit wordt waarmee zij het doel nog beter zullen behalen?
  • Spannender: waar kan je elementen toevoegen waardoor de interventie spannender wordt, bijvoorbeeld door het toevoegen van tijdsdruk, competitie of een win-element? en
  • (Nóg) meer Fun: dit kan van alles zijn, laat je fantasie de vrije loop!

Stap 12: Voer de interventie uit en houd goed in de gaten wat er gebeurt: Wat is een succes en kan je vieren? Wat zou je de volgende keer eventueel anders kunnen doen om daarmee nóg beter raak te schieten? Geef jezelf sowieso een compliment dat je de uitdaging bent aangegaan en een eerste poging hebt gedaan!

 

Plaats een reactie