Verandering van omgeving, een wereld van verschil!

globe-1062996_1920

Net voor mijn vertrek met bus en hond (voor wie het nog niet weet: ik ben deze zomer als alles meezit een week of negen aan het rondtouren daar waar mijn impulsen me naartoe voeren) vroeg een vriendin mij of het een “Eten, bidden en beminnen-reis” zou worden. Aangezien ik een aantal jaar geleden bij bladzijde 30 van dat boek ben gestopt, weet ik niet wat de schrijfster exact verstond onder eten, bidden en beminnen, maar de woorden komen de afgelopen weken wel regelmatig terug in mijn gedachten. Inmiddels heb ik er mijn eigen woorden opgeplakt, namelijk: voeden, liefhebben en bezinnen.

Over alle drie die woorden valt veel te vertellen, ik spits het nu toe op voeden en begin maar direct met de conclusie: Wat maakt verandering van omgeving toch een groot verschil in het maken van een werkelijke gedragsverandering!

Neurologische niveau's van BatesonNeurologische niveau’s van Bateson

Ik weet het (ik ken de theorieën van onder andere Bateson maar al te goed), ik heb het eerder in de praktijk mogen ervaren (dit is niet de eerste keer dat verandering van omgeving zoveel invloed blijkt te hebben op mijn gedrag) en toch ben ik (opnieuw) verbaasd over de GROTE impact die het heeft!

Thuis had ik het druk! Te druk om fatsoenlijk te slapen, te druk om fatsoenlijk te ontspannen en ook te druk om fatsoenlijk te eten. Het werd een vicieuze cirkel want ik werd moeier en moeier en in plaats van meer te slapen of meer te ontspannen, zocht ik de oplossing in het eten van steeds iets meer suiker (terwijl ik daar jaren vanaf was) en het drinken van steeds iets (nee zeg maar gerust veel) meer koffie. In de hoop dat ik daar de benodigde energie uit zou putten.

Hier op reis neem ik moeiteloos meer tijd om voldoende te slapen en gun ik mijzelf meer dan genoeg ontspanning. Ik loop niet elke dag twee uur met een heel druk hoofd, al telefonerend met mijn hond Doobey, maar ik klauter minstens vier uur zonder afleiding aan mijn hoofd door prachtige bossen, indrukwekkende kloven, verkwikkende bergbeekjes en andere sprookjesachtige omgevingen. Automatisch heb ik minder zin in koolhydraatrijk (of nog erger: suikkerrijk) eten. Het lijkt alsof ik een harde reset heb gekregen en mijn systeem weer in balans komt en dat de verandering van omgeving daarin het meeste heeft gedaan, waardoor ik er zelf verder weinig moeite meer voor hoef te doen. Ik eet niet teveel en gooi geen sloten koffie naar binnen, maar voed mijzelf met gezonde dingen, passend bij een uitgerust en ontspannen mens.

Nu de hamvraag: Waarom deel ik dit verhaal hier in dit blog? Omdat het volgens mij een goede reminder is voor iedereen die mensen begeleid in een (gedrags)verandering. Wat wil en kan je (in praktische zin) met dit verhaal over de invloed van verandering van omgeving op (gedrags)verandering? Dat laat ik aan jou over, maar ik zal je een aantal suggesties aan de hand doen als voorbeeld:

  • Ruil saaie standaard kantoortjes in voor omgevingen die passend zijn bij het thema van de bijeenkomst. Spreek voor een kennismakingsgesprek met een opdrachtgever over een training rondom ‘Spreken in het openbaar’ bijvoorbeeld eens af bij in een conferentieoord, of nog leuker een heus theater waar een podium te vinden is. En ontmoet de toekomstig deelnemers aan een training ‘Snellezen’ voor een intake bijvoorbeeld eens in een boekwinkel of bibliotheek. Je zult zien dat dat een heel andere dynamiek en uitkomst geeft.
  • Gooi de zaal waarin je je workshop of training geeft eens op zijn kop, verander de indeling, gooi de tafels eruit, vervang de stoelen voor zitzakken, zitballen en … (?) of doe het nog beter: spendeer een trainingsdag op bijvoorbeeld een dagcamping en ervaar dat zowel proces als resultaat geheel anders uitpakken dan in een conferentiezaal.
  • Verras zowel deelnemers als opdrachtgevers eens met een online omgeving (bijvoorbeeld een online platform en/of een virtuele klas). Je kunt deze online omgevingen inzetten als deel van een training. Ook kan je deze online omgevingen inzetten vóór een (live) training (om een traject te verkopen of om deelnemers te betrekken, voor te bereiden en warm te maken) en na een (live) training (om de borging te faciliteren zodat het geleerde ook in de praktijk wordt toegepast en om een upsell te doen).

Krijg je al ideeën hoe jij de omgeving als helpend kunt gaan inzetten bij de duurzame gedragsverandering die jij jouw deelnemers gunt? Deel ze dan met andere trainers door ze hieronder in de comments te zetten. Looking forward tot hat!

Greetz vanuit een zonnig Luxemburg van Mirjam

 


Ook de Speel-mail ontvangen?
Naam:
Email:
(meer info)